KatrienDorienNatasja.reismee.nl

Week 4 en 5

De voorbije weken hebben we ons vooral beziggehouden met het uitschrijven van ons onderzoek, onze scriptie en hebben we nog verschillende markten bezocht om te kijken of de scholen eventueel hun groenten hier kunnen verkopen.

Waar we de focus van dit verhaal willen leggen, is op de toestand in Oeganda en vooral in Kampala.
In februari vonden de presidentsverkiezingen plaats waar Museveni met een kleine 70 % van de stemmen herkozen werd als president. Zijn grootste uitdager Kizza Besiyge, die voor een derde keer van Museveni verloor, haalde 26 % van de stemmen.
Nu, een paar maanden later, zijn de voedselprijzen en de energieprijzen enorm gestegen, waardoor nog meer mensen in armoede leven. De regering houdt zijn lippen stijf en geeft geen verklaring voor deze stijging.
Besiyge en nog een paar andere oppositieleiders hebben dit stilzwijgen en de stijgende prijzen als opportuniteit gezien om de bevolking op te roepen tot vreedzaam protest.
De protesten, begonnen tijdens het paasweekend, hebben al verschillende arrestaties (4 in het totaal) opgeleverd voor Besiyge. In het begin handelde de politie nog relatief vriendelijk, maar tijdens de arrestatie van Besiyge te donderdag werden eerst de ruiten van zijn auto ingeslagen, gevolgd door het spuiten van traangas in zijn ogen en tot slot werd hij de auto uitgesleurd en op een politietruck geplaatst.
Later werd zijn arrest al opgeheven omdat hij naar het ziekenhuis moest voor medische hulp. Door het traangas had hij namelijk tijdelijke blindheid opgelopen.
Deze arrestatie bracht woede bij de protestanten mee, waardoor ze vrijdag in de hoofdstad en in Mbale (200 km van Kampala) opnieuw protesteerden. De politie ging hen tegen door overmatig gebruik van traangas en rubberen kogels. Het gevolg tientallen doden en een honderdtal gewonden.

Toch roept Besiyge nu op tot kalmte en is de rust weergekeerd. Museveni van zijn kant heeft een speech gegeven waarin hij vermeldt niks te kunnen doen aan de stijgende prijzen en dat er zwaar opgetreden zal worden tegen degenen die protesteren.
Door deze protesten zijn de politiecontroles versterkt en wordt elk transportmiddel bijvoorbeeld gecontroleerd.

De protesten zijn voor ons wel een ver-van-ons-bed-show en we ondervinden er zelf geen last van.
De enige last die wij ondervinden is een gebrek aan elektriciteit en internet omwille van het regenseizoen dat volop bezig is. Het positieve hiervan is natuurlijk dat de boeren volop kunnen planten wat over enkele maanden geld en eten zal opleveren.

Als ontspanning dit weekend zijn we op safari geweest en hebben we het geluk gehad de olifanten en giraffen voor ons te zien passeren. Ook bracht de safari voldoende spanning met zich mee toen de Tseetseevliegen onze auto binnendringden en ons achtervolgden. Gelukkig had iedereen een goede 'mepschoen' bij de hand en hebben we de vliegen verslagen!

Tips

- Vooraleer je op uitstap gaat, check de openingsuren, anders mag je bijvoorbeeld het park niet meer binnen

- Pannenkoeken zonder eieren zijn niet lekker

- Tijdens het regenseizoen, is het aangeraden je regenjas mee te nemen en niet thuis te laten.

- Op het einde van de maand kan je beter geen geld afhalen, werknemers worden dan uitbetaald en als er dan maar 1 bank in Lira werkt, kan het aanschuiven nogal lang duren

Tyla, Luc en Heidi

Hoi Doortje en vriendinnen, zoals we kunnen lezen en zien op de foto's beleven jullie er wel mooie en spannende momenten. Wij hier van het thuisfront hebben ons met de opstand in Kampala wel een beetje zorgen gemaakt. Nu we vernomen hebben dat het er terug rustig is zijn we opgelucht. Zijt wel voorzichtig daar en geniet nog van jullie tijd ginder. Dikke knuffels en grtjs. Tot binnenkort in België

den baas van monique'ske

hoi dorien,
zo te lezen beleven jullie daar wel de tijd van jullie leven, wel het is jullie gegund en geniet er nog verder van.
Om je mama hoeft je je zeker geen zorgen te maken, wetend dat ze je erg hard mist. Al een geluk dat ik nog veel werk heb met onze boven zegt ze altijd, zo kan ik de tijd wat helen en vergeten.
Wel, als ze komt werken houden wij met zen allen ze wel een beetje voor de zot af en toe, zo kan ze ook de tijd wel wat vergeten.
zo hebben we vandaag weer een dagje vol plezier beleefd.
Ze is vandaag een beetje nat naar huis toe gereden, en gelachen da we gedaan hebben.
Awel dat we nog veel van deze dagen mogen beleven
ale dorien doe dit mannen in afrika daar de groeten van den beenhouwer en als ik daar eens een barbeque'tje moet gaan bakken laat maar iet weten he
doe de groeten aan je mama
by by