KatrienDorienNatasja.reismee.nl

Week 1 Lira

En onze supersterrenstatus gaat de hoogte in!

Interviews geven, baby's vasthouden, handen geven, constant wuiven, jonge mensen die door hun knieën gaan voor ons, aangeraakt worden.... Het leven van een ster is zwaar :D

Maandag bezochten we de eerste school, Amach. Daar aangekomen werden we begeleid naar een voetbalveld (In Amach vinden deze week voetbalwedstrijden plaats) waar meteen drie mensen hun stoel afstonden. Ook zaten we overdekt en kregen we water terwijl alle studenten in de snikhete zon zaten zonder water.
De voetbal hier is nogal verschillend dan de voetbal die we gewend zijn. Als men hier valt en blijft liggen, heeft men echt pijn:p De buitenlijnen zijn in het zwart geschilderd, alle andere lijnen moet je er zelf bij verzinnen. Sommige voetballen slechts met 1 schoen, maar wel met handschoenen aan. Maar mss het meest opvallende, in de goal stonden allemaal supporters :D

Na de voetbalmatch werd een deel van de studenten van het Youth Farm Project bijeengehaald en mochten ze vragen stellen. Wij verwachtten vragen zoals 'Wat is uw leeftijd, hoe is het weer in België', maar we kregen meer vragen van 'Heb je lange nagels?' (verwijzend dat Katrien boekhouding doet en een dief is) en 'Hoe telen jullie de gewassen in België' (onze boerenkennis is not so good)
Om dit de vermijden op onze volgende school (Apala), zei Daniel (onze promotor) in het begin van onze introductie dat de leerlingen basisvragen mochten stellen. En de eerste vraag die we kregen was 'Welke stappen moet een Ugandese leerling ondernemen om te kunnen studeren in België?', ook vragen zoals 'Hoe werkt het strafsysteem in België' en 'Zijn er veel homo's in België?', volgden. (We verstonden lichtjes iets anders onder basisvragen).

Deze week hebben we ook onze eerste tropische regen op ons dak gekregen. Heel raar, want de wereld stopt hier dan. De drukke straten zijn leeg, winkeltjes worden overdekt en achtergelaten, elektriciteit begeeft het en het internet is zelfs de moeite niet om te proberen. Misschien moeten we deze instelling niet overnemen, want dan krijgen we geen werk gedaan in dit regenseizoen! :D

En deze week sluiten we af met volgende tips:

- De combinatie wit T-shirt en zon = goed, de combinatie wit T-shirt en regen, not so much
- Als je gilt bij een enorm grote spin dat zelfs de buren komen, gil je te hard
- Wissel in de auto soms van kant, anders verbrand je slechts 1 arm
- Vasten is niet leuk, in een winkel mayonnaise vinden wel
- Als je slechthorend bent, beter niet naar Uganda komen, de mensen spreken enorm zacht
- Het blijft nog steeds gênant om bij hobbels 'woew' te zeggen.