KatrienDorienNatasja.reismee.nl

Week 2 Lira

En we hebben een drukke week achter de rug!

Ons project loopt over twee scholen, Amach en Apala. in het begin van de week zijn we naar Amach gegaan waar we een vergadering met de leerkrachten hadden. Onder de aanwezigen waren ook Ivan (hij wilt een gelijkaardig project in Congo opstarten) en Josephat (country director van VECO Uganda)
De vergadering begon met de introductie van alle aanwezigen gevolgd door een gebed. Het verdere verloop van de vergadering is gelijkaardig aan die van België. Alleen hier had je af en toe een vleermuis die door de kamer vloog en leerkrachten die de vergadering met gesloten ogen volgden.

De volgende dag zijn we naar Apala gegaan, of te wel back to basic. Hier waren de vleermuizen ook aanwezig, alleen zaten ze nu genesteld in onze kamer. Ook de krekels vonden het duidelijk gezellig bij ons, wat we niet kunnen zeggen over de muggen, deze waren in Apala niet aanwezig.
De wc kunnen we beschrijven als 'hoe leer je mikken'. De plaats van de voeten werd strategisch aangegeven, maar hoe strategisch mikken, was toch een serieuse opgave voor ons.
Douche in openlucht was ook een hele ervaring. Toen we aankwamen kregen we meteen een kruik met water aangeboden om het uit te testen. (In Uganda zijn ze zeer proper).
In Apala waren ze enorm gastvrij. Voor ons werden andere maaltijden bereid dan voor de studenten. De eerste avond kregen we bijvoorbeeld pocho met bonen en kip aangeboden. Deze bonen achtervolgden ons gedurende gans het verblijf. Ook kregen we een hutje ter beschikking om de maaltijden te consumeren.
De eerste avond hebben we samengezeten met de leiders van het Youth farm project. Gebruik makende van participerende observatie (even fancy woordgebruik) probeerden we zoveel mogelijk informatie bijeen te zoeken voor ons onderzoek.
Het leuke was, tijdens ons eerste bezoek aan Apala vorige week, hadden we pennen met een touwtje uitgedeeld aan de leden. Deze pennen hingen nu rond de nek van de trotse leden waardoor we ze overal herkenden.
De volgende dag hebben we in de buitenlucht vergaderd met de leerkrachten en 's avonds hebben we weer met het studenten samengezeten. Opvallend was dat er enorm veel tegenstrijdigheden in de verhalen zat van de leerkrachten en studenten. We zullen dus nog een paar keer teruggaan om de waarheid te achterhalen.

Naast het werk hebben we ons in het weekend ook kunnen ontspannen. Zo hebben we de plaatselijke Ugandese biertjes geproefd waarvan Nile Gold er als winnaar uitkwam. We hebben ook een plaatstelijke club bezocht, zeer leuk in het begin, totdat de aanwezige mannen dronken en dus opdringerig werden. Chance dat we de avond konden aflsuiten met een stukje kip op de bbq.
Op zondag zijn we deze keer naar de katholieke kerk geweest. De mis is hetzelfde als in België, hoewel je conditie iets meer op de proef wordt gesteld. Er wordt namelijk veel afwisseling gemaakt tussen zitten, rechtstaan en knielen. Onze aandacht tijdens de mis werd vooral afgeleid door het portret van een Italiaanse pater, die verdacht veel leek op Tom Van Dijck in de film Frits&Freddy.
Na de mis hebben we onze trekkersschoenen aangetrokken en hebben we de Ngetta, hoogste berg van Lira, overwonnen.

Tips:

- Cadeautjes worden geapprecieerd door de plaatselijke bevolking en ook het eten dat we maken smaakt hen.

- Wil je dat mensen non-stop lachen, neem dan een boda boda. Blanken op een boda boda zijn blijkbaar heel grappig. Ook weglopen van insecten zorgt voor de nodige humor.

- Als je niet graag in het midden van de spotlights staat, ga dan tijdens een sportwedstrijd op een school niet op de grond zitten. Je wordt letterlijk omsingeld en urenlang bekeken, verhuizen heeft geen zin.

- De studenten leren je graag het Lwo (de plaatselijke taal) aan. Woorden zoals borsten vinden ze een must voor onze woordenschat.

- Als de elektriciteit weer aanspringt, pas dan op voor rare beelden op de tv (het kan wel eens zijn dat er een buttmovie op het beeld verschijnt)

- Als een boom veel lawaai maakt, blijf uit de buurt, er hangen waarschijnlijk trossen vleermuizen in.

- Katrien haar vertrouwen in A.S Adventure is nog altijd niet hersteld. In tegendeel nu heeft haar muskiettennet het ook begeven.

Heidi

Hoi meisjes,

wat leuk te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben.
Jullie beleven wel fantastische momenten daar in Oeganda, hou deze momenten goed vast in jullie gedachte zodat jullie er hier in België ook nog van kunnen na genieten. Ameseer jullie nog en hopelijk niet te veel last van al die insecten en vervelende beestjes daar. Grtjs Tyla, Luc en Heidi

Arianne

Hallo!
Ben benieuwd naar jullie verslagjes over de scholen. Jullie spreken over 2 scholen. Gaan jullie niet naar St Katherines?
Hou jullie goed, samen met al jullie huisdieren :)
Groetjes
Arianne

wim

Hey hallo,

Ik geniet erg van jullie verslagen. amai knap wat jullie presteren. Een fijne tijd gewenst daar.
Wim